Курс від конфронтації до співробітництва Закінчення холодної війни «Перебудова» у СРСР відкривала перспективи нового зовнішньополітичного курсу. У вищих колах були визначені три основні напрями зовнішньої політики: через роззброювання нормалізувати відносини Схід — Захід; мирне вирішення регіональних конфліктів; установлення тісних економічних і взаємовигідних політичних контактів з різними країнами. М. С. Горбачов обстоював ідею створення «загальноєвропейського дому», у якому знайшлося б місце і капіталістичним, і соціалістичним країнам. Радянське керівництво почало активні переговори зі Сполученими Штатами. Регулярними і плідними стали радянсько-американські зустрічі на вищому рівні. М. Горбачов і Р. Рейган з 1985 р. по 1988 р. зустрічалися 4 рази. З 1989 р. такі зустрічі проходили із Дж. Бушем. Результатом цих переговорів стало підписання угоди про знищення цілого класу ядерних озброєнь — ядерних ракет середнього й ближнього радіуса дій. У 1990 р. був підписаний договір про скорочення стратегічних озброєнь. Уперше від переговорів про обмеження озброєнь дві наддержави розпочали ліквідацію цієї зброї. Слідом за цим були досягнуті угоди щодо розвитку гуманітарного співробітництва, економічних відносин між СРСР і США, а пізніше й з іншими країнами. М. Горбачову вдалося встановити довірчі стосунки з лідерами провідних європейських держав: Великобританії (М. Тетчер), Німеччини (Г. Колем), Франції (Ф. Міттераном). З метою зміцнення довіри із країн Східної Європи в однобічному порядку було вивезено 500 тактичних ядерних боєголовок. Усе це сприяло демократизації громадського життя країн Східної Європи. У 1987–1990 рр. під тиском опозиції або в ході антиурядових виступів були повалені комуністичні режими в Болгарії, Албанії, Угорщині, НДР, Польщі, Румунії, Чехословаччині, Монголії. На шлях реформ вступив В’єтнам. У липні 1990 р. СРСР дав згоду на об’єднання двох німецьких держав і вступ єдиної Німеччини до НАТО. У цьому ж році учасники Наради з безпеки в Європі підписали договір про скорочення звичайних озброєнь на території Європи. Радикальні зміни в Східноєвропейських країнах і спричинилися до ліквідації Організації Варшавського договору й Ради Економічної Взаємодопомоги. У другій половині 90-х років ринкові реформи в країнах Східної Європи почали давати позитивні результати. Найбільших успіхів удалося досягти Чехії й Польщі. Ці держави стали розглядатися як реальні кандидати у члени Європейського Союзу. Однак промислова продукція цих й інших східноєвропейських країн поки ще не може скласти серйозної конкуренції товарам із Західної Європи. Політичний вакуум, що виник після залишення Радянським Союзом Східної Європи, був швидко заповнений країнами Заходу. Колишні члени РЕВ й Організації Варшавського договору висловили бажання інтегрувати до європейських військово-політичних структур. Першим кроком на цьому шляху став вступ у НАТО Угорщини, Чехії й Польщі, а в 2004 р. Прибалтійських країн, Болгарії. ООН на сучасному етапі. Міжнародні організації та рухи Характерною рисою XX ст. стало створення міжнародних організацій різного роду — як міждержавних, так і суспільних, зростання їхньої глобальної ролі. Універсальною міждержавною організацією є ООН, що була створена з метою зміцнення миру й безпеки, а також розвитку світового співробітництва. Сьогодні до цієї організації входить більше 190 країн. Постійно діючим органом ООН є Рада безпеки. Він визначає наявність загроз миру й акти агресії. Залежно від їхнього характеру резолюції Ради безпеки можуть уводити ті або інші санкції проти порушників миру, аж до застосування військової сили. Збройні сили під прапором ООН, сформовані з військових частин різних країн, беруть участь у припиненні конфліктів, що виникають у світі, використовуються для роз’єднання сторін, які протиборствують. Рада безпеки складається з 15 представників країн членів ООН, у тому числі п’яти постійних, що мають право вето (Великобританія, Китай, Росія, США, Франція), і 10 представників, які обираються періодично. Щорічно збирається Генеральна асамблея ООН, у роботі якої беруть участь представники всіх країн, що входять до її складу. На ній можуть розглядатися будь-які питання в рамках Статуту ООН і прийматися документи міжнародного значення. На ній також обирається Генеральний секретар ООН, що очолює Секретаріат організації і є головною адміністративною посадовою особою в ООН. (На даний момент Генеральним Секретарем є Кофі Анан.) У складі ООН, крім Ради безпеки й Секретаріату, є й інші органи (наприклад, Економічна й Соціальна Ради, Міжнародний суд), а також різні спеціалізовані установи. Так, ЮНЕСКО — займається питаннями освіти, науки й культури; Всесвітній банк і Міжнародний банк реконструкції й розвитку (МБРР) — питаннями розвитку економіки. Членами МБРР можуть бути тільки члени Міжнародного валютного фонду (МВФ). МВФ покликаний стежити за підтримкою валютних курсів і надавати кредити з метою вирівнювання платіжних балансів і виходу з фінансових криз. Із численних неурядових громадських організацій і рухів найбільш відомі своєю діяльністю Міжнародний Червоний Хрест, міжнародна екологічна організація «Грінпіс», екологічний рух так званих «зелених» (партії «зелених» є в ряді країн), організація «Лікарі без кордонів». Кілька міжнародних об’єднань створили профспілки. Серед них Міжнародна Федерація профспілок. У цей час існує ряд громадських фондів, які здійснюють різноманітні програми допомоги в справі освіти, охорони здоров’я, науки. Після Другої світової війни австрійський лікар Г. Гмайнер заснував громадський фонд «Дитяче село». З ініціативи й на кошти фонду створюються «сімейні містечки» для дітей-сиріт. Кожна родина в такому містечку складається з матері-виховательки й 6–9 дітей різного віку. Такі «сімейні містечки» є дитячими будинками нового типу, що не залежать від державної допомоги й утримуються громадським коштом. ООН і міжнародні громадські організації протягом XX століття внесли чималу лепту в справу зміцнення миру й запобігання війні, надаючи допомогу військовополоненим і потерпілим від війни, рятуючи від голоду, захищаючи права людей, які зазнали дискримінації, національних і релігійних меншин, включаючись у боротьбу за збереження природи — середовища перебування людини. І це та велика царина діяльності, на якій ще необхідно багато потрудитися і в XXI столітті. Інтеграційні процеси наприкінці XX — початку XXI століть Важливою рисою міжнародного життя наприкінці XX ст. стали інтеграційні процеси. Найбільш успішно вони протікають у Європі. Ще в 1949 р. була створена Рада Європи і Рада Економічної Взаємодопомоги. (Ліквідована з розпадом СРСР.) У 1957 р. — Європейське економічне співтовариство (ЄЕС). Поступово до нього вступили більшість західноєвропейських країн. У 1992 р. був підписаний Маастрихтський договір, що передбачав прискорення інтеграційних процесів. Європейське економічне співтовариство перетворилося на Європейський Союз, інтеграція торкнулася не тільки економічних, але й політичних аспектів. Координацією діяльності в країнах учасниках Союзу займається Європейський парламент. Члени парламенту обираються в країнах учасниках союзу шляхом прямих виборів пропорційно чисельності населення країни. Засідає парламент у Страсбурзі. Європарламент має значні наднаціональні повноваження. Там же, у Страсбурзі, перебуває Європейський суд з прав людини. Держави-відповідачі зобов’язані виконувати рішення цього суду. У державах Європейського Союзу уведена єдина валюта — євро. Громадяни країн Євросоюзу одержали право вільного пересування й вибору занять у рамках об’єднаної Європи. Інтеграція характерна й для інших регіонів світу. Свої економічні й політичні зусилля координують країни Північної Америки, Азіатсько-Тихоокеанського регіону, Тропічної Африки, арабського світу. Так, у 1997 р. Японія надала значну допомогу країнам Південно-Східної Азії в подоланні азіатської валютно-фінансової кризи. На дані цілі вона виділила близько 80 млрд. доларів. У листопаді на саміті Асоціації держав Південно-Східної Азії (АСЕАН) Японія запропонувала схему економічного об’єднання держав Азії за схемою Європейського Союзу. Велику роль у нормалізації обстановки в Східній Азії відіграли підписання китайсько-японського Договору про мир і дружбу (1978 р.) і угода про встановлення дипломатичних відносин між КНР і США (1979 р.). Наприкінці 1999 р. канцлер ФРН висловився за залучення Китаю до участі в зустрічах керівників восьми провідних країн планети. Розширюють свої зв’язки Монголія й інші країни. На відміну від Західної Європи, у СНД інтеграційні процеси, навіть двосторонні, ішли повільно. Політичного й економічного зближення держав, що входять до Співдружності, не відбулося. Винятком є відносини між Росією й Білорусією. Ці країни створили Союз і розробляють плани більш тісного економічного й політичного об’єднання.
Джерело: http://Майстер клас |