Культура і духовне життя в роки непу
Історичні умови розвитку культури
Будівництво соціалізму й проведення державної політики культурної
революції, яка повинна була змінити світогляд людини, вихованої в умовах
буржуазного суспільства:дати навички
марксистськоленінського світогляду й мислення (через школи, вузи, громадські
організації і т. д.);закласти в людині принципи соціалістичного суспільства
(колективізм, інтернаціоналізм і т. п.); створити власну соціалістичну
інтелігенцію (на противагу буржуазним фахівцям); ліквідувати неписьменність.
20-ті роки.
НЕП (з його відносною свободою економіки) і політика керівництва України
(Скрипника, Раковського та ін.), спрямована на розвиток української мови й
літератури, культури і т. п.
Розвиток освіти
2/3 дорослого
населення не могло читати й писати, тому були створені з 1921 р.
Всеукраїнська надзвичайна комісія з боротьби з безграмотністю і з
1923 р. товариство «Геть неписьменність!», які сформували цілу мережу
лікнепів, що мобілізували десятки тисяч вчителів, лікарів, студентів і т. п.
для навчання неписьменних; розвиток НЕПу допоміг фінансуванню шкіл, випуску
підручників тощо.
Ставлення до
української мови. 20-ті роки. Політика українізації:
- рішення XII
з’їзду РКП(б) (1923 р.) про висування на керівні посади в республіках осіб
корінної національності;
- українською
мовою велося навчання в 4/5 шкіл, більш як 1/2 технікумів; 1/4
інститутів;
- українською
мовою видавалося 90 % газет, 1/2 книг, усі кінофільми, велося
радіомовлення; 2/3 діловодства; створені умови для розвитку національних
меншин (виділено 13 національних районів, сотні шкіл, де навчання велося
різними мовами).
Особливості
розвитку літератури і мистецтва. Творчі організації
Самостійне
виникнення й розпад багатьох літературних організацій («Плуг», «Гарт»); з
1920 р. створення вільної академії пролетарського мистецтва (ідейний
керівник М. Хвильовий, перший президент - В. Яловий), що намагалася
відгородити літературу від адміністративного втручання.
Літературні
напряки
Існування різних
шкіл і методів художньої літератури: революційно-романтичного (П. Тичина,
В. Сосюра, М. Бажан та ін.); неокласичного (М. Зеров,
М. Драй-Хмара, П. Филипович); футуристичного (М. Семенко,
Г. Шкурупій); памфлети та утопії М. Хвильового; сатира та гумор О. Вишні.
Видавництва
Існування різних
державних і приватних видавництв, що дозволяло публікувати твори авторів різних
напрямків.
Культосвітня
робота. Для 20–30х рр.
характерними є:
- створення
широкої мережі клубів, хат-читалень, червоних куточків і т. п.;
- бурхливе
зростання масових бібліотек (в обов’язки яких додатково входило проводити
читацькі конференції, політінформації та іншу громадськополітичну роботу);
- реконструкція
старих і відкриття нових музеїв (історико-революційних, краєзнавчих, антирелігійних
та ін.);
- пропаганда за
допомогою кіномистецтва та монументального живопису і графіки.
Особливості
реформування радянської інтелігенції у 2030 рр
ХХ ст. Збільшення кількості вузів (насамперед технічних і
партійних), технікумів, училищ. Державне регулювання процесу формування
інтелігенції:
- перевага
робітників при вступі до вузу (спеціально для них були організовані
робітфаки - підготовчі відділення);
- щорічні
направлення комуністів і комсомольців на навчання до вузів;
- відкриття
заочних і вечірніх відділень без відриву від виробництва;
- збільшення ролі й
ваги парторганізацій у вузах.
Репресії. 20-ті роки
Мали вибірковий
характер. 19211923 рр. - арешт і висилка (за кордон або в табори) учених,
вузівських професорів, чия точка зору на розвиток освіти не збігалася з
офіційною (через політдисципліни, парторганізації, набір студентів тощо);
1928 р. - сфабрикована «шахтинська» справа «про шкідництво
буржуазних фахівців та інженерів».
|