Географія транспорту
Розвиток і розміщення найважливіших видів транспорту
Усі шляхи сполучення, транспортні
підприємства і транспортні засоби в сукупності утворюють транспортну
систему. Розвиток транспорту відбиває рівень та структуру економіки
регіону, країни, розміщення населення та виробництва. Рівень розвитку
транспорту взагалі та певних його видів зокрема оцінюють за такими показниками:
довжина та густота транспортних шляхів і частка його окремих видів у загальному
вантажо- та пасажирообороту.
Вантажообіг - кількість вантажу, що
перевозиться за певний період (місць, рік) на певну відстань. Вимірюється у
тоннах на кілометр (т/км).
Пасажирооборот - кількість пасажирів,
що були перевезені за певний період на певну відстань. Вимірюється в особах на
кілометр (осіб/км).
Основні характеристики
транспорту: пропускна здатність, собівартість перевезень, мобільність, вплив на
довкілля.
У сучасній транспортній системі
відбуваються такі суттєві зміни:
· різке скорочення
пасажирських перевезень залізничним транспортом;
·
збільшення вантажообігу автомобільного транспорту;
·
зростання частки індивідуального автомобільного
транспорту в пасажирообороту;
· збільшення частки
повітряного транспорту в пасажироперевезеннях;
· створення транспортних
коридорів (швидкісних магістралей міжнародного значення);
·
упровадження універсальних транспортних засобів - контейнерів
- для швидкого та якісного перевезення готової продукції машинобудування та
хімічної промисловості.
Провідними видами транспорту у
світі є залізничний, автомобільний та морський. Загальна довжина світових
шляхів усіх видів транспорту (без морського) у світі більш ніж у 740 разів
перевищує довжину екватора та майже у 90 разів - відстань від Землі до Місяця.
Коротка характеристика основних видів транспорту світу
Види транспорту
|
Загальна довжина шляхів
|
Особливості
|
Країни-лідери
|
Залізничний
|
1,2 млн км
|
надійний, універсальний, незалежний від погоди, потужний; перевезення вантажів
і пасажирів на далекі відстані; електрифікація залізниць: Європа - 148 тис.
км, Азія - 24 тис. км, Африка - 11 тис. км, Америка та Австралія - 12 тис. км
|
за довжиною шляхів: США, Росія, Індія,
Канада, Австралія, Аргентина, Франція;
за вантажообігом: США, Китай, Росія;
за пасажирооборотом: Японія, Китай, Індія
|
Автомобільний
|
у 10–20 разів перевищує довжину залізниць, довжина автострад - 1 млрд. км
|
загальна величина автопарку - 650 млн. шт; змішані місцеві перевезення на
невеликі відстані
|
США, країни Західної Європи
|
Морський
|
на Атлантичний океан припадає 75 % загальної кількості портів, 65 %
їхнього вантажообігу
|
забезпечує 80 % міжнародної торгівлі, морські судна ходять під прапорами
140 держав
|
Великі флоти мають Панама, Ліберія, Мальта, Кіпр, Багамські острови,
Китай, Росія, Сінгапур, Греція, Норвегія, Нідерланди, Японія, Індонезія, США,
Великобританія
|
Наявність значного флоту у
невеликих країнах пояснюється прагненням зменшити витрати та збільшити прибутки
власників великих суден - у цих країнах є податкові пільги, дешева робоча сила,
відсутнє суворе трудове законодавство. Це робить морський флот, що ходить під
прапором таких країн, дешевим. Явище отримало назву фрахтування флоту.
Найбільші порти світу: Роттердам, Лондон,
Нью-Йорк, Філадельфія, Марсель, Антверпен, Гавр, Х’юстон, Новий Орлеан, Кобе,
Кавасакі, Нагоя та ін. Крім країн з «дешевим» флотом, значною кількістю
морських суден володіють Китай, Росія, Сінгапур, Греція, Норвегія, Нідерланди,
Японія, Індонезія, Туреччина, Республіка Корея, Італія, США, Великобританія.
Типи транспортних систем
світу
У залежності від типів країн
виділяють типи транспортних систем світу.
Тип транспортної системи
|
Особливості розвитку
|
Північноамериканський
(США, Канада, Австралія)
|
Високоякісні автомобільні шляхи і залізниці, добре оснащені аеропорти і
сучасні морські порти. Однаково високий рівень розвитку всіх видів транспорту
|
Європейський
(Західна і Центральна Європа, Японія)
|
Має найгустішу в світі транспортну мережу, особливо автомобільних шляхів
та залізниць. Залізниці електрифіковані, є швидкісні магістралі. Вантажні
перевезення здійснює автомобільний транспорт, пасажирські - залізничний
|
Країн СНД
|
Розвинена мережа залізниць, доповнена лініями трубопроводів, водними
комунікаціями. Проблема - недостатній розвиток автомобільних шляхів, їх
низька якість
|
Азіатський (усі країни Азії, крім Японії і «далекосхідних тигрів»)
|
Основа системи – залізниці. На Близькому Сході зростає роль автомобільного
транспорту. У приморських районах Південно-Східної Азії - каботажне
судноплавство
|
Латиноамериканський
|
Транспорт розвинений у різних частинах нерівномірно. Найбільше - в
Бразилії, Мексиці, Аргентині, Чилі, на островах Вест-Індії. Переважають
шляхи, що сполучають глибинні райони плантаційних господарств або місця
добування корисних копалин з портами
|
Африканський
|
Транспортна система диференційована. Сформована - у північній і південній
частинах Африки, а в тропічній Африці - важкодоступні райони. На багатьох
територіях основний транспортний шлях - річки, ґрунтові дороги
|
|